Bengt brinner för mötet

2017-06-20

Nyligen blev han utsedd till Årets Mässhjälte, efter att ha styrt Båtmässan med fast hand i 20 år.
– Jag räknade ut att vi under de här åren medverkat till sex miljoner personliga möten. Det är nog det jag är mest stolt över, säger Bengt Wallin.

Bengt Wallin på Båtmässan har utsetts till Årets Mässhjälte
Båtmässan är Svenska Mässans i särklass äldsta, fortfarande pågående mässa. En båtutställning arrangerades här redan 1932. Från och med 1952 har det hållits en årlig båtmässa, de första åren med en extern arrangör. Sedan 1960 görs Båtmässan i Svenska Mässans egen regi.

Trots de stora strukturförändringarna och den hårdnande konkurrensen lever mässan kvar. Och mår förträffligt, enligt Bengt Wallin:
– Vi hade 65 000 besök i år och har ökat med åtta procent de senaste två åren. Jag tror absolut mässan har en fortsatt potential. Inte bara att leva vidare, utan att utvecklas ytterligare, säger han.
– Det beror i första hand på att människor vill tillbringa fritiden på eller vid vatten. Vi är ett vattenälskande folk. Samtidigt har vi försökt skapa en mässa som lockar folk, genom att kombinera affärer och upplevelser.
Under guldåren på 60-, 70- och 80-talen hade Båtmässan ofta över 100 000 besökare. Rekordet från 1977 är 127 000 besök.

Men den snabba digitala utvecklingen och det accelererande utbudet av lågprisresor och fritidsaktiviteter har gjort att konkurrensen om hur vi tillbringar vår fritid har hårdnat, vilket delvis gått ut över båtlivet.
Vårt sätt att färdas på sjön har också genomgått dramatiska förändringar: försäljningen av segelbåtar (som förr helt dominerade mässan) har minskat med 95 procent på tio år. I fjol såldes 75 stycken.
– Istället har försäljningen av vattenskotrar och snabba motorbåtar på 5–6 meter ökat kraftigt. Vi kan sammanfatta trenden så här: de stora båtarna blir allt större och de små båtarna blir allt fler, säger Bengt.
– Samtidigt känner många människor idag inte samma behov av att äga en båt. Men längtan att komma ut på hav och sjö finns kvar.

Det yttrar sig bl a i ökningen inom båtchartersegmentet, alltfler reser t ex till Medelhavet eller Västindien och seglar där. Och inte minst i det ökade intresset för kajaker och sportfiske, som under senare år blivit allt viktigare inslag på mässan. Båtmässan har lyckats anpassa sig till trenderna. Och har gått från en mässa med renodlat köp och sälj till en mötesplats med allt större inslag av upplevelser. Men det handlar om att hitta rätt balans, framhåller Bengt:
– Förutsättningen för mässan är ju att våra utställare gör affärer. De står ju inte här för att de tycker det är kul, de vill sälja grejer.
– Men den som är båtintresserad, en presumtiv kund, ska också kunna ta med sina barn till mässan. Då är det viktigt med prova på-bassänger, skattjakter, studsmattor och allt vad det må vara.
Ambitionen är att presentera två nya upplevelseinslag varje år. I år blev t ex satsningen på Europas största mobila akvarium en succé.
– Företag som säljer produkter för sportfiske gillar att vi tar hit akvariet. De ställer ut, eftersom de vet att deras kunder kommer hit för att se på fiskarna och lära sig mer om hur man fångar dem.
Bengt framhåller också anläggningens betydelse för mässans framgångar.
– Att vi ligger centralt i stan är ett oerhört incitament för våra besökare. En familj som reser hit kan ta en helg i Göteborg och kombinera mässbesöket med shopping och andra aktiviteter, säger han.
– Att vi kan erbjuda helhetspaket med boende, restauranger, spa, m m är också en väldig styrka. För den som inte är båtnörd blir det mer attraktivt att besöka mässan när den ligger i en stimulerande miljö.
Sedan 1998, då Bengt Wallin ledde Båtmässan för första gången, har 1,6 miljoner besökare räknats in. En mässbesökare har i snitt åtta personliga möten, enligt Fairlinks beräkningar.
– Det innebär att jag varit inblandad i runt sex miljoner sådana möten. Det tycker jag är häftigt!

Nu tar Bengt Wallin ett steg tillbaka, slutar som affärsansvarig men fortsätter som senior advisor åt Båtmässan. För sina insatser utsågs han i maj i år till ”Årets Mässhjälte” av Sveriges Expoförbund. Den första utmärkelsen i sitt slag. I motiveringen framhålls hans engagemang och aldrig sinande energi.
– Jag är oerhört stolt och hedrad, säger han.
– För mig handlar mässmediet om att skapa personliga möten som leder till utbyten av tankar och idéer. Och kanske i slutändan en god affär. Det är det jag brinner för.

Genom att prenumerera på nyheter från Svenska Mässan riskerar du aldrig att missa någonting viktigt.